niedziela, 23 stycznia 2011

Kuchenne anioły

Wierzcie mi albo nie ale jeszcze rok temu zrobienie tradycyjnego obiadu z deserem (mięso+surówka+ziemniaki) było dla mnie rzeczą niemal niemożliwą. Narzekałam, że nigdy się nie nauczę gotować i że mąż mnie zostawi po pierwszym miesiącu małżeństwa dla obiadków mamuni :) To tak pół żartem pół serio.

Nie mówię, że po ślubie wszystko się zmieniło jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ale wyczuwam tu anielską pomoc, bo obiady mi wychodzą i nawet smakują. Wiem, że dla zaawansowanych kucharek moje poniższe wytwory są niczym dukanie literek przy płynnym czytaniu, ale i tak jestem z siebie dumna.

Dzisiaj zaserwowałam kulki z mięsa mielonego w sosie koperkowym, duszone pieczarki, surówkę i ziemniaki. A na deser tiramisu (zrobiłam dwie porcje, jedną na imprezę z koleżankami, a drugą dla W.).

Podaję przepisy:

Kulki z mięsa mielonego w sosie koperkowym


Składniki:
½ kg mięsa mielonego
1 cebula
2 jajka
4 łyżki drobnej bułki tartej
½ łyżeczki pieprzu, soli, papryki czerwonej
kubek śmietany do sosów
pęczek kopru
2 łyżki mąki

Cebulę zetrzeć na tarce, dodać do pozostałych składników. Wymieszać i uformować kulki. Można obtoczyć w mące. W międzyczasie w średnim garnku. zagotować wodę z dodatkiem kostki, vegety lub po prostu posolić. Ja dodaję Vegetę Natur. Jak już woda będzie wrzeć wrzucić do niej kulki. Gotować ok.25 minut (aż kulki wypłyną). W osobnym naczyniu wymieszać pół szklanki wody, śmietanę i mąkę, tak aby nie było grudek. Delikatnie wlać do kulek, a następnie wrzucić cały posiekany koper. Sos powinien zgęstnieć.

A tu przepis na tiramisu, dostałam go do koleżanki z pracy – Magdy S.

Tiramisu

Składniki:
6 jajek
2 opakowanie cukru waniliowego
3 łyżki cukru zwykłego
Amaretto
2 opakowania serka mascarpone 250 g lub jedno duże
kakao
biszkopty podłużne lub okrągłe
kawa rozpuszczalna

Zaparzyć mocna kawę (6 łyżeczek na 1,5 szklanki). Jak ostygnie dodać Amaretto (wg uznania, ja za Magdą dałam ok. 100 ml). Białka oddzielić od żółtek. Białka ubić na pianę. Żółtka zmiksować z całym cukrem. Następnie dodać serek mascarpone (najlepiej po łyżce, nie cały naraz) i miksować.

Pianę z białek dodać do masy i wymieszać bardzo delikatnie łyżką. Wydaje mi się, że w tym cały sekret. Masa musi być puszysta, więc należy mieszać delikatnie, najlepiej w jedną stronę, nie miksować.

Biszkopty moczyć w kawie i układać na dnie naczynia. Ja zamaczam tylko z jednej strony i trzymam w kawie przez ułamek sekundy, bo bardzo szybko nasiąkają. A tiramisu nie może być mokre i ciężkie, tylko puszyste i kremowe. Na biszkopty wyłożyć pół porcji masy. Na masę znowu piętro moczonych biszkoptów. Następnie druga połowa masy. Górę oprószyć kakao.

Włożyć do lodówki na min. 5-6 godzin. Najlepiej przygotowywać dzień wcześniej przed podaniem. 

Smacznego! :) 
Ania

1 komentarz: